hoe het werkt

...en wat het kost

bouw je eigen camper in 10 stappen

3. Ramen
plaatsen

5. Isoleren &
afwerken

6. Montage
meubels

7. Afwerking
meubels

8. Inbouwen
meubels

9. Aansluiten
apparatuur

10. Stoffering &
aankleding

Een eigen camper bouwen komt veel bij kijken. Met alleen een interieur ben je er nog niet. Daarom vind je hier al onze tips én verwijzingen naar overige producten en websites. Hierover hebben we geen afspraken gemaakt met andere partijen of leveranciers. Het is simpelweg een optelsom van onze ervaringen en aanbevelingen. We hopen dat dit je helpt om een beter inzicht te krijgen in alle stappen van het bouwproces en om een inschatting te kunnen maken van de totale kosten.

de Vantast

1. Kies je bus

Wat is de meest ideale bus om mee op reis te gaan? Daar zal iedere reiziger en zelfbouwer een ander antwoord op geven. Voor ons is dat de Mercedes Sprinter L2 H2: na de Volkswagen Transporter, de meest verkochte bestelbus in Nederland. Het aanbod is groot en de meeste garages in Europa hebben onderdelen op voorraad, mocht er onderweg iets stuk gaan. Wat ons betreft is dit type bus het perfecte compromis. Groot genoeg om de belangrijkste voorzieningen kwijt te kunnen en klein genoeg om zonder zorgen door kleine dorpjes te rijden en niet al teveel op te vallen. Met z’n lengte van 6 meter past ie nog net in de meeste parkeervakken, ook handig. Daarnaast hebben de Sprinter (en Crafter) achterwielaandrijving wat vooral in de bergen en op zandweggetjes ideaal is. Zo kun je in bijvoorbeeld Zuid Portugal op plekken komen waar je met een andere bus niet komt.

Een belangrijke reden om de Volkswagen Crafter te verkiezen boven een Mercedes Sprinter is de roest. Volkswagen heeft na juni 2011 (nieuwe generatie) de carrosserie van de Crafter beter tegen roest beschermd doordat de kritieke punten zijn gegalvaniseerd. Mercedes heeft dit pas in 2018 gedaan.

Als je weet voor welk type je gaat, kan de zoektocht naar een bus beginnen. Tweedehands is wel zo voordelig, maar ook altijd spannend. Daarom delen we hieronder drie tips waar je op kunt letten bij de aankoop van je bus.

  1. Koop bij voorkeur geen pakketdienst of (rolstoel) taxibus. Deze bussen rijden veel korte ritjes en dat is funest voor de motor. Dikke kans dat dit problemen geeft als je eenmaal op reis bent.
  2. Als je interesse hebt in een bus, vraag dan altijd naar de onderhoudsgeschiedenis. Als die er niet is, niet doen. Ook al lijkt het nog zo’n goeie deal.
  3. Koop niet de eerste bus die je ziet en neem de tijd. Ga langs dealers en handelaren, kijk rond en maak proefritjes. Vraag eventueel iemand om advies die verstand van auto’s heeft.

Houd er rekening mee dat je, wanneer je een bedrijfswagen laat keuren tot kampeerwagen, nog BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) moet betalen aan de belastingdienst. Het tarief wordt berekend aan de hand van de catalogusprijs en de leeftijd van de bus. Hoe ouder de bus, hoe minder BPM je betaalt. Zie hier voor een overzicht. Meer informatie over BPM kun je vinden op de website van de NKC.

Let bij de aankoop van een bestelbus ook op het lege gewicht en de toegestane maximum massa (TMM), dit is het lege gewicht plus het laadvermogen. Reken het verschil uit en zo weet je hoeveel gewicht je nog mag inbouwen en meenemen. Houd hierbij ook rekening met je eigen gewicht, het water dat je meedraagt en overige accessoires zoals een fietsenrek. Met een B-rijbewijs is een TMM van 3500KG de max. Dat is dan ook het meest ideaal: hiermee behoud je maximale vrijheid. Dit betekent trouwens niet dat het aan te raden is om de bus helemaal vol te bouwen, want een zwaardere bus is duurder in de wegenbelasting, rijdt minder fijn en verbruikt aanzienlijk meer brandstof. Zorg er dus voor dat je alles zo licht mogelijk houdt.

Een goed onderhouden bestelbus van 6 tot 10 jaar oud kost incl. BPM (en BTW) al gauw tussen de  €10.000,- en €15.000,-

2. Bestel je pakket

Ons eerste interieur voor de Mercedes Sprinter/ VW Crafter is nu te bestellen. De Vagebond is ontworpen voor reizigers die zich thuis willen voelen in een camper. Met dit bouwpakket ben je zelfvoorzienend. Alles wat je nodig hebt, is verwerkt in een stijlvol interieur van 6 vierkante meter. De Vantast is nog volop in ontwikkeling en dat betekent dat er snel andere modellen zullen volgen. Voor €5.950,- krijg je al een volledig bouwpakket exclusief apparatuur, stoffering en verzendkosten.

Het is de bedoeling dat op den duur ook alle inbouwapparatuur direct via de Vantast kan worden meegeleverd, maar het is voor nu nog het voordeligst dat je deze spullen zelf koopt. Je kunt hierbij denken aan een Dometic of Webasto compressorkoelkast (ca. €900,-) Thetford basic line spoelbak met kraan (ca. €190,-) Thetford baisc line driepits-kookplaat (ca. €340,-) PortaPotti 345 (ca. €60,-) Webasto diesel standkachel (ca. €1.000,-) jerrycans, waterleiding, waterpompje etc. (kosten ca. €100,-).

Andere grote uitgaven zijn de onderdelen voor het elektrische systeem. Dit is de accu met kabels en zekeringen (ca. €500,-), accu monitor (ca. €200,-), een acculader/ omvormer (ca. €380,-), relais (voor opladen tijdens het rijden, ca. € 120,-) en zonnepanelen (ca. €450,-).

Uitgaande van een volledig meubelpakket, inclusief apparatuur kun je voor deze post dus ca. € 10.000,- reserveren.

3. Ramen plaatsen

Als je kiest voor de Vagebond, dan raden we je aan rondom drie of vier grote glazen ramen te (laten) plaatsen. Zo heb je altijd licht in de bus en een mooi uitzicht, ook als het weer iets minder mooi is. Om dit te laten doen kost ca. €350,- per raam. Koop je een bestelbus waar al ramen inzitten, dan is dat handig en scheelt het weer in de kosten.

Voor de ramen zijn er twee mogelijkheden; kunststof of glas. Kunststof ramen worden het meest toegepast in campers omdat dit het beste isoleert, maar deze zijn klein. Onze voorkeur gaat uit naar glas (zoals in een personenbus). De grote glazen oppervlaktes geven je van binnen een geweldig panoramisch uitzicht. Onbetaalbaar wanneer je een ondergaande zon in de zee ziet verdwijnen. En met privacy glas val je van buiten niet zo op als camper.

Doordat glas minder goed isoleert is het wel aan te raden om isolerende gordijnen te maken/ kopen. Daarnaast zal er in de koudere maanden condens op de ramen komen, net als voor in de cabine. Met een doekje is dat zo opgelost.

Ventilatie is ook belangrijk, daarom adviseren we twee dakramen te plaatsen: een dakluik en een ventilator. Voor het dakraam is de Dometic Mini Heki erg geschikt, omdat deze zeer voordelig (ca. €110,-) is, met een hor en verduistering komt en gewoon goed werkt. Voor de ventilatie is de Maxxfan Deluxe geschikt, omdat deze een regenkap heeft. Je kunt dan blijven ventileren tijdens het koken wanneer het buiten regent. De Maxxfan is wel vrij duur (ca. €370,-) en minder degelijk dan de Dometic, maar alles bij elkaar een prima product. Er zijn transparante en diffuse modellen.

Het bevestigen van de dakluiken kun je prima zelf doen, maar het goed afkitten en waterdicht maken is een secuur klusje wat niet voor iedereen is weggelegd, dus dat kun je ook prima uitbesteden.

Voor 3 ramen (laten doen) en 2 dakluiken (zelf doen) ben je ongeveer € 1.550,- kwijt

4. Kabels trekken

computer hardware cable usb

Voordat je begint met isoleren trek je alvast de kabels voor het elektra. Die kun je daarna mooi wegwerken in de afwerking van de vloer, het plafond en de wanden. De Vantast biedt hiervoor een overzichtelijk schema aan dat wordt meegeleverd met het pakket.

Voor alle kabels en holle leidingen ben je ongeveer €250,- kwijt

5. Isoleren en afwerken

Een belangrijke stap, voordat het ‘echte’ werk kan beginnen is het isoleren van de vloer, wanden en plafond. Voor de isolatie van vloer, wanden en plafond is het aan te raden om met verschillende materialen te werken.

Om te beginnen is het verstandig om alle stalen oppervlaktes, waarachter de buitenlucht zit, met een dunne laag (5 a 10mm) zelfklevende flexibele isolatie te beplakken. Vooral voor de wanden en het plafond is dit aan te raden. Hiermee verminder je de kans dat er condens aan de binnenkant van het staal ontstaat. Voordat je dit doet is het ook verstandig om op de grotere oppervlaktes een aantal ontdreuningsplaatjes te plakken. Dit zorgt voor minder lawaai als het regent of tijdens het rijden.

De vloer is vlak en kan het beste met een 20mm PIR plaat worden belegd. Niet zo goed voor het milieu, maar wel erg voordelig en een zeer hoge isolatiewaarde. Hier komt dan nog een vloerplaat overheen, waar je op loopt.

De wanden zijn een stuk complexer omdat dit allemaal vakken zijn met rondingen. Hier zul je dus een flexibel materiaal voor moeten gebruiken. Wij zijn heel enthousiast over 100% schapenwol als isolatiemateriaal. Een natuurlijk product en daarmee een gezonde keus. Je wordt hier niet ziek van, wat wel kan gebeuren met glasvezel en steenwol. Schapenwol is op rol te bestellen. Voor de wanden raden we aan om 60mm dikte toe te passen, wat je met spuitlijm bevestigd.

Omdat schapenwol vocht op kan nemen (wat goed is) is het wel heel erg belangrijk om de wanden te laten ventileren, dat wil zeggen niet alles dichtmaken. Je kunt hiervoor ventilatiegaatjes boren in de wandpanelen. Het vocht dat er ingaat kan er dan ook weer uit.

Voor het plafond raden we ook aan om PIR platen (dikte 40mm) te gebruiken. Deze kun je een beetje buigen en plak je dan zo tussen de spanten.

Voor alle materialen om een camper goed te isoleren ben je ca. €750,- kwijt.

Wanneer alles geïsoleerd is wil je het zo fraai mogelijk afwerken. Je kunt de huidige panelen terugplaatsen, nadat je ze bijvoorbeeld wit hebt geverfd. Voor het mooiste resultaat raden wij aan om de panelen over te trekken op een 4mm okoumé multiplex plaat en deze uit te zagen met een decoupeerzaag. Dit is hetzelfde materiaal als het hout van de meubels, dus dat geeft een mooie uniforme uitstraling. Vervolgens kun je de panelen rollen met een transparante matte vernis in 3 lagen.

Je hebt voor de afwerking van de wanden ca. 3 platen van 1.25 x 2.5m nodig, wat neerkomt op ca. €200,- (incl. verf en rollers).

Voor de vloer is een multiplex plaat van 12mm geschikt. Dit kan ook Okoumé zijn, of berken, of betonplex in kleur naar keuze. Onder de vloerplaat moet een geraamte van balken alle meubels ondersteunen. Hier liggen de isolatieplaten tussen. De Vantast levert bij alle pakketten een tekening met de positionering van de balken en hoe de meubels hierop bevestigd moeten worden. Voor de vloerplaten en de balkjes kun je ca. €150,- reserveren

Voor het plafond raden we je aan om een mooie stof uit te zoeken en deze tegen de houten latten (die je op de balken bevestigd) te nieten. Dit zorgt voor een warme uitstraling en een goede akoestiek in de camper. Vervolgens zou je er voor kunnen kiezen om hier nog latjes tegenaan te schroeven, waar je de verlichting in wegwerkt. Tips hierover volgen nog.

6. Montage meubels

Zodra het bouwpakket binnen is, kun je de meubels in elkaar zetten. Je ontvangt per meubelstuk een pakket met de houten onderdelen (computergestuurd geproduceerd en allemaal voorzien van een eigen code), bevestigingsmateriaal (zoals schroeven, bouten, etc.), aanvullende onderdelen zoals ladegeleiders en sluitingen en uiteraard een heldere uitleg.

Je werkt stap voor stap de punten af zoals in de bijgeleverde handleiding staat beschreven. Mocht je ergens vastlopen, dan kun je bij de Vantast terecht voor een hulplijn.

Zorg voor de montage voor de volgende benodigdheden: een ruim werkvlak (bijv. grote tafel), accu boor-schroefmachine, schuurpapier, houtlijm, lijmklemmen, tape, lak naar keuze met kwasten en rollers en tijd.

7. Afwerking meubels

Zodra de meubels in elkaar zitten moeten ze worden geschuurd en gelakt. Het is aan te raden om het oppervlak van de meubels met fijn schuurpapier glad te schuren. Voor een mooi resultaat adviseren wij om de zichtbare delen 2 á 3 keer te schuren en te lakken in een kleur naar keuze. Voor de delen die niet in het zicht komen is één laag voldoende. Dat kan gewoon allemaal vanuit je eigen huis of schuur.

Om de echte houtkleur van het okoumé zo veel te behouden raden wij aan om een matte lak of vernis te gebruiken. Dit beschermt het hout wel, maar geeft een onbehandelde look. De meubels op de foto’s van de website zijn allemaal behandeld met ‘Rambo Pantservernis Acryl Transparant Mat Kleurloos 0000’.

8. Inbouwen meubels

Wanneer de meubels in elkaar zitten en afgelakt zijn en de bus geïsoleerd en afgewerkt komt het moment van de waarheid. De meubels kunnen worden ingebouwd.

Voor ieder meubel is een apart bevestigingssysteem bedacht, wat uitgelegd wordt in de handleiding. Het is de bedoeling dat alle meubels niet met schroeven, maar zoveel mogelijk met bouten vastgezet worden, zodat indien nodig de meubels ook weer uit de bus gehaald kunnen worden. Stel de camper is motorisch ‘total loss’, dan kun je de meubels er zo uithalen en hergebruiken. Of wil je de bus gebruiken voor een verhuizing, dan kan het ook handig zijn om meubelstuk er uit te halen.

9. Aansluiting apparatuur

Het aansluiten van alle apparatuur is nog een hele klus waar veel mensen tegen opzien. Je hebt te maken met alle inbouwapparatuur zoals de wasbak en de kookplaat, maar ook alle elektrische onderdelen, zoals de koelkast, waterpomp, stopcontacten, USB opladers, verlichting, etc. Deze hebben allemaal een eigen aansluiting op de meterkast en de kabels en zekeringen variëren per apparaat. De Vantast zorgt voor een helder overzicht, waarin je stap voor stap dit zelf aan kunt sluiten.

Voor de meterkast – waar alles samenkomt – hebben we een efficiënt systeem ontworpen. Hier zit de accu in met alle aansluitingen, de oplader met omvormer, de zekeringen en een eventuele regelaar voor de zonnepanelen. Onze uitgangspunten hierbij waren dat een meterkast betrouwbaar, zelfvoorzienend en betaalbaar moet zijn. Wij hebben goede ervaringen met de producten van Victron. Misschien niet de goedkoopste, maar wel een van de betrouwbaarste Nederlandse fabrikanten. En dat is erg waardevol als op reis bent. Wij leveren een helder schema met daarin een overzicht van alle apparaten en verbindingen.

Mocht je deze klus zelf toch niet zien zitten, dan kunnen wij de meterkast ook kant en klaar aanleveren. Aan dit product wordt momenteel nog hard gewerkt, maar dit hopen wij binnenkort op de website aan te kunnen bieden. Dan hoef je de elektrabox alleen nog maar in de bank te laten zakken en een paar kabels aan te sluiten. Wel zo gemakkelijk.

10. Stoffering & aankleding

Bekleding en gordijnen maken de bus helemaal af. Een goed matras is veel waard, maar als je leeft op 6 vierkante meter moet je compromissen sluiten. Welke kussens zijn zowel geschikt om goed op te zitten als op te slapen? Wij zijn heel tevreden over traagschuim: Pantera SG 52 hardheid 130 soft. Voor een interieur als de Vagebond heb je schuim nodig voor 4 lange kussens en dat kost ongeveer €300,-

Qua stoffering raden wij aan om een degelijke meubelstof uit te zoeken met een textuur, zoals corduroy. Daardoor blijven de kussens langer mooi en vallen oneffenheden zoals kreukels minder op.

Voor de kussens geven wij de exacte maten van de matrassen door die je dan zelf kunt bestellen. Ook geven we uitleg en tips over hoe de hoezen gemaakt kunnen worden. Als je het niet ziet zitten om de hoezen zelf te naaien, dan kan dat voor ca. €700,- ook professioneel worden gedaan. Hier zit de prijs van de stof bij in, maar de matrassen nog niet. Je hebt ongeveer 9 strekkende meter stof nodig, dus als je het zelf gaat naaien ben je minimaal ca. €250,- kwijt.