hoe het werkt

...en wat het kost

bouw je eigen camper in 10 stappen

3. Ramen
plaatsen

5. Isoleren &
afwerken

6. Montage
meubels

7. Afwerking
meubels

8. Inbouwen
meubels

9. Aansluiten
apparatuur

10. Stoffering &
aankleding

Een eigen camper bouwen komt veel bij kijken. Met alleen een interieur ben je er nog niet. Daarom vind je hier al onze tips én verwijzingen naar overige producten en websites. Hierover hebben we geen afspraken gemaakt met andere partijen of leveranciers. Het is simpelweg een optelsom van onze ervaringen en aanbevelingen. We hopen dat dit je helpt om een beter inzicht te krijgen in alle stappen van het bouwproces en om een inschatting te kunnen maken van de totale kosten.

de Vantast.

devantast_sytze5

We hebben ons uiterste best gedaan om alle informatie op deze website zo nauwkeurig mogelijk weer te geven. Houd er echter rekening mee dat producten, prijzen en wetgeving voortdurend veranderen. Het is mogelijk dat sommige informatie niet meer up-to-date is. De Vantast aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor eventuele gevolgen hiervan. Wij raden aan om zelf grondig onderzoek te doen voordat beslissingen worden genomen. Bedankt voor uw begrip.

1. Kies je bus

Wat is de meest ideale bus om mee op reis te gaan? Daar zal iedere reiziger en zelfbouwer een ander antwoord op geven. Voor ons is dat de Mercedes Sprinter L2 H2 (6m): na de Volkswagen Transporter, de meest verkochte bestelbus in Nederland. Het aanbod is groot en de meeste garages in Europa hebben onderdelen op voorraad, mocht er onderweg iets stuk gaan. Wat ons betreft is dit type bus het perfecte compromis. Groot genoeg om de belangrijkste voorzieningen kwijt te kunnen en klein genoeg om zonder zorgen door kleine dorpjes te rijden en niet al teveel op te vallen. Met z’n lengte van 6 meter past ie nog net in de meeste parkeervakken, ook handig. Daarnaast hebben de Sprinter (en Crafter) achterwielaandrijving wat vooral in de bergen en op zandweggetjes ideaal is. Zo kun je in bijvoorbeeld Zuid Portugal op plekken komen waar je met een andere bus niet komt. Speciaal voor dit bustype hebben we de Vagebond 1 ontwikkeld.

Een belangrijke reden om de Volkswagen Crafter L2 H2 (6m) te verkiezen boven een Mercedes Sprinter is de roest. Volkswagen heeft na juni 2011 (nieuwe generatie) de carrosserie van de Crafter beter tegen roest beschermd doordat de kritieke punten zijn gegalvaniseerd. Mercedes heeft dit pas in 2018 gedaan. Daar staat tegenover dat Mercedes wel weer bekend staat om zijn zeer betrouwbare motoren. Niet voor niets dat je nog Sprinters rond ziet rijden met 8 ton op de teller.

Een goedkopere optie is de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroen Jumper L3H2 (6m) (en de allernieuwste Opel Movano vanaf 2021). Deze bussen rollen alle drie bij Fiat van de band, waarna Peugeot en Citroen er hun eigen motor in zetten. De L3H2 heeft net als de Sprinter en Crafter L2H2 een totale lengte van 6 meter en is dus nog goed manouvreerbaar. Door zijn rechthoekige vorm en korte neus heb je binnenin wat meer ruimte. Dit maakt deze bus met ca. 1.9m breedte zeer geschikt om overdwars te slapen. Speciaal hiervoor hebben we de Flierefluiter 1 ontwikkeld. Ook hebben we een Vagebond 2 pakket beschikbaar voor de Ducato L3H2 (6m). Voor de kortere Fiat Ducato/ Peu­geot Boxer/ Citroen Jumper type L2H2 (5.4m) is nu ook het Flierefluiter 2 pakket te bestellen. Ons meest compacte pakket tot nu toe, ideaal voor stellen en solo reizigers.

Omdat er geen standaard is, varieren de lengtematen per merk. Zo is een L2 Sprinter even lang als een L3 Ducato. Let dus goed op bij het kopen van een bus, dat je de juiste lengtemaat hebt. Veel handelaren kunnen de lengtes zelf ook niet goed onderscheiden, waardoor er veel bussen worden aangeboden waarbij de verkeerde lengtemaat wordt genoemd. Het verschil tussen een Ducato L3 en L4 is makkelijk te zien. De L4 heeft oranje breedtelampjes aan de zijkant, de L3 heeft dat niet. Ze hebben dezelfde wielbasis, maar de L4 is achter de achterwielen 40cm langer. Om het nog ingewikkelder te maken wordt bij Fiat de L4 als L5 verkocht en de L3 als L4. De L3 bestaat daar officieel niet… Kijk dus vooral naar de totale lengte van de bus. Dit moet voor de Vagebond 1 een Sprinter of Crafter zijn van 6m lengte en voor de Vagebond 2 en de Flierefluiter 1 een Ducato/ Boxer/ Jumper van 6m lengte. Voor de Flierefluiter 2 heb je een kortere Ducato/ Boxer/ Jumper nodig van 5.4m lengte. Weet je niet zeker of de bus die je op het oog hebt geschikt is? Stuur dan even een maitje met een linkje of foto, zodat wij dit voor je kunnen bevestigen.

Elektrisch rijden

Wil je volledig elektrisch gaan rijden, dan kan dat met de nieuwe Fiat E-Ducato L3H2 (of Peugeot e-Boxer, Citroën ë-Jumper & Opel Movano-e). Deze heeft hetzelfde chassis als de gewone Ducato, maar i.p.v. een verbrandingsmotor zit er een elektrische motor onder de kap en hangen er battery packs van max. 79 kWh onder de laadvloer. De variant met de grootste batterij geeft een actieradius van 360 km en weegt leeg 2.735 kg. Ons Flierefluiter 1 & Vagebond 2 pakket passen hier in. De Sprinter is sinds 2024 ook als elektrische variant RWD (achterwielaandrijving) verkrijgbaar. Dit is de neuwe e-Sprinter met een accupakket van 113 kWh en een actieradius van 440 km. Ons Vagebond 1 pakket past hier perfect in. Het oudere model e-Sprinter (vanaf 2020) is met zijn 140km actieradius minder geschikt als camper. Hier hebben we geen pakketten voor.

De zoektocht
 

Als je weet voor welk type je gaat, kan de zoektocht naar een bus beginnen. Tweedehands is wel zo voordelig, maar ook altijd spannend. Daarom delen we hieronder drie tips waar je op kunt letten bij de aankoop van je bus.

  1. Koop bij voorkeur geen pakketdienst of (rolstoel) taxibus. Deze bussen rijden veel korte ritjes en dat is funest voor de motor. Dikke kans dat dit problemen geeft als je eenmaal op reis bent.
  2. Als je interesse hebt in een bus, vraag dan altijd naar de onderhoudsgeschiedenis. Als die er niet is, niet doen. Ook al lijkt het nog zo’n goeie deal.
  3. Koop niet de eerste bus die je ziet en neem de tijd. Ga langs dealers en handelaren, kijk rond en maak proefritjes. Vraag eventueel iemand om advies die verstand van auto’s heeft. Ook kun je een onafhankelijke garage vragen om de bus te keuren. Dit geeft geen garantie, maar dan weet je in ieder geval dat er geen gebreken zijn die je zelf had kunnen zien.
  4. Let ook goed op het interieur van de laadruimte. De vloer en het dak worden volledig weggwerkt, maar grote delen van de deuren en de wanden blijven waarschijnlijk in het zicht. Het is fijn dat hier niet allemaal gaten in zitten, of dat er van alles op vast gekit zit. Dat scheelt je straks veel oplapwerk.
  5. Koop bij voorkeur een bus met een zo hoog mogelijke euronorm, zoals Euro 6 (vanaf 2015), of als het budget dat niet toelaat in ieder geval Euro 5 (vanaf 2010). Met name steeds meer steden hebben milieuzones, waar Euro 4 bussen niet meer welkom zijn.

Wil je hulp bij het zoeken naar een betrouwbare tweedehands bus? Dan kun je kosteloos een zoekopdracht plaatsen bij Maurice Klaver van Autobedrijf Sloetjes.

Houd er rekening mee dat je, wanneer je een bedrijfswagen laat keuren tot kampeerwagen, nog BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) moet betalen aan de belastingdienst. Het tarief wordt berekend aan de hand van de catalogusprijs en de leeftijd van de bus. Hoe ouder de bus, hoe minder BPM je betaalt. Zie hier voor een overzicht. Meer informatie over BPM kun je vinden op de website van de NKC. Ook is deze automatische rekentool van Xray.nl heel handig.

Let bij de aankoop van een bestelbus ook op het lege gewicht en de toegestane maximum massa (TMM), dit is het lege gewicht plus het laadvermogen. Reken het verschil uit en zo weet je hoeveel gewicht je nog mag inbouwen en meenemen. Houd hierbij ook rekening met je eigen gewicht, het water dat je meedraagt en overige accessoires zoals een fietsenrek. Met een B-rijbewijs is een TMM van 3.500 kg de max. Dat is dan ook het meest ideaal: hiermee behoud je maximale vrijheid. Dit betekent trouwens niet dat het aan te raden is om de bus helemaal vol te bouwen, want een zwaardere bus is duurder in de wegenbelasting, rijdt minder fijn en verbruikt aanzienlijk meer brandstof. Zorg er dus voor dat je alles zo licht mogelijk houdt. Onze meubelpakketten wegen excl. inbouwapparatuur ca. 250 kg.

Een goed onderhouden bestelbus van 5 tot 10 jaar oud kost incl. BPM (en btw) al gauw tussen de  €10.000,- en €20.000,-

2. Bestel je pakket

Er zijn op dit moment vier pakketten te bestelle:

  • Vagebond 1 (voor de Mercedes Sprinter/ VW Crafter L2H2 lengte: 6m),
  • Flierefluiter 1 (voor de Fiat Ducato/ Peugeot Boxer/ Citroen Jumper L3H2 lengte: 6m)
  • Vagebond 2 (voor de Fiat Ducato/ Peugeot Boxer/ Citroen Jumper L3H2 lengte: 6m)
  • Flierefluiter 2 (voor de Fiat Ducato/ Peugeot Boxer/ Citroen Jumper L2H2 lengte: 5.4m)

Alle pakketten zijn ontworpen voor reizigers die zich thuis willen voelen in een camper. Met dit bouwpakket en de aanvullende handleidingen ben je zelfvoorzienend. Alles wat je nodig hebt, is verwerkt in een stijlvol interieur van 6 vierkante meter. Naast alle houten onderdelen ontvang je ook alle bevestigingsmaterialen (zoals schroeven, bouten, etc.), aanvullende onderdelen zoals ladegeleiders, sluitingen, tafelonderstel, USB-laders, stopcontacten, elastieken, LED verlichting met geïntegreerde dimmers en uiteraard een heldere uitleg.

Met het aanvullende wand- en vloerpakket hoef je zelf niets meer te zagen en weet je zeker dat alles mooi aansluit. Het is puur nog een kwestie van alles in elkaar zetten, lakken en met de meegeleverde pluggen, en schroeven in de bestaande gaten van de bus te bevestigen.

Naast het aanvullende wand- en vloerpakket, heb je nog een aantal aanvullende keuzes bij het bestellen van de meubelpakketten. Zo kies je zelf de kleur elastieken, het type hoekprofiel of je wel of geen sparingen in de bank wil t.b.v. de standkachel en of je nog een extra lade wil voor het keukenblok of extra LED strips voor in het plafond. Ook is er de mogelijkheid om de sparingen in het keukenblok te laten vervallen, zodat je hier zelf een mooie wasbak en kookplaat bij kunt zoeken.

De inbouwapparatuur zit niet bij het pakket inbegrepen en moet je dus zelf aanschaffen. Je kunt hierbij denken aan een Dometic of Webasto compressorkoelkast (ca. €900,-) Thetford basic line spoelbak met kraan (ca. €190,-) Thetford basic line driepits-kookplaat (ca. €360,-) PortaPotti 345 (ca. €60,-) Webasto diesel standkachel (ca. €1.000,-) jerrycans, waterleiding, waterpompje etc. (kosten ca. €100,-).

Andere grote uitgaven zijn de onderdelen voor het elektrische systeem. Dit is de accu met kabels en zekeringen (ca. €600,-), accu monitor (ca. €200,-), een acculader/ omvormer (ca. €380,-), relais (voor opladen tijdens het rijden, ca. € 120,-) en zonnepanelen (ca. €450,-).

Uitgaande van een volledig meubelpakket, inclusief apparatuur kun je ca. €13.000,- reserveren. 

Met de kabels, ramen, dakramen, isolatiemateriaal en stoffering kom je dan in totaal op ca. €17.000 euro uit. Afhankelijk van je keuzes die je maakt kan die een paar duizend euro lager of hoger uitvallen.

3. Ramen plaatsen

Als je kiest voor de Vagebond, dan raden we je aan rondom drie of vier grote glazen ramen te (laten) plaatsen. Zo heb je altijd licht in de bus en een mooi uitzicht, ook als het weer iets minder mooi is. Om dit te laten doen kost ca. €350,- per raam. Koop je een bestelbus waar al ramen inzitten, dan is dat handig en scheelt het weer in de kosten. Je kunt dan alleen niet kiezen waar je een schuifraam hebt.

Voor de ramen zijn er twee mogelijkheden; kunststof of glas. Kunststof ramen worden het meest toegepast in campers omdat dit het beste isoleert, maar deze zijn klein (en zeer inbraakgevoelig). Onze voorkeur gaat uit naar glas (zoals in een personenbus). De grote glazen oppervlaktes geven je van binnen een geweldig panoramisch uitzicht. Onbetaalbaar wanneer je een ondergaande zon in de zee ziet verdwijnen. En met privacy glas heb je minder inkijk en val je niet zo op als camper.

Doordat glas minder goed isoleert is het wel aan te raden om isolerende gordijnen te maken/ kopen. Daarnaast zal er in de koudere maanden condens op de ramen komen, net als voor in de cabine. Met een doekje is dat zo opgelost.

Het is aan te raden om de ramen, dakramen en flare door een specialist in te laten bouwen. Dan voorkom je mogelijk veel gedoe met lekkage. En je wil tenslotte ook niet dat een raam of flare er op de snelweg van af valt.

Een geschikte partij die de ramen, dakramen en flare netjes en veilig voor je kunnen inbouwen is autoglasinbouw.nl in Hoofddorp. Hier hebben wij zelf onze ramen ook laten inbouwen. En de zelfbouwers die wij naar hen doorverwijzen zijn zeer tevreden.

Goed om te weten bij een flare: bij de verdiepte nis t.b.v. de optionele flare in het wandenpakket van de Flierefluiter 1 en Flierefluiter 2 gaan we uit van de maatvoering van de flare die geleverd wordt door autoglasinbouw.nl. Let hierbij goed op: De regels van de RDW zijn verscherpt. Deze flare zorgt er voor dat de bus 213cm breed wordt. Dit is 3cm breder dan de standaard 210cm. Dit betekend dat je een bredere spiegel nodig hebt en voor en achter waarschuwingslichten moet installeren. Hou hier dus rekening mee, anders kom je niet door de RDW keuring.

Ventilatie is ook belangrijk, daarom adviseren we twee dakramen te plaatsen: een dakluik en een ventilator. Voor het dakraam is de Dometic Mini Heki erg geschikt, omdat deze zeer voordelig (ca. €110,-) is, met een hor en verduistering komt en gewoon goed werkt. Voor de ventilatie is de Maxxfan Deluxe geschikt, omdat deze een regenkap heeft. Je kunt dan blijven ventileren tijdens het koken wanneer het buiten regent. De Maxxfan is wel vrij duur (ca. €370,-) en minder degelijk dan de Dometic, maar alles bij elkaar een prima product. Er zijn transparante en diffuse modellen.

Het bevestigen van de dakluiken kun je op zich prima zelf doen, maar het goed afkitten en waterdicht maken is een secuur klusje. Dat is niet voor iedereen weggelegd, dus daarom raden wij aan om dit uit te besteden.

Bij het bouwpakket ontvang je een heldere uitleg met de verschillende opties op een rijtje.

Voor 3 ramen en 2 dakluiken ben je ca. € 2.200,- kwijt

4. Kabels trekken

computer hardware cable usb

Voordat je begint met isoleren trek je alvast de kabels voor het elektra. Die kun je daarna mooi wegwerken in de afwerking van de vloer, het plafond en de wanden.

De Vantast biedt hiervoor een overzichtelijk schema aan dat wordt meegeleverd met het pakket. Ook werkt de Vantast aan de ontwikkeling van een kabelboom, waarmee het trekken en aansluiten van de elektrakabels nog eenvoudiger wordt. Informeer voor meer informatie hierover.

Voor alle kabels en holle leidingen ben je ongeveer €275,- kwijt

5. Isoleren en afwerken

Een belangrijke stap, voordat het ‘echte’ werk kan beginnen is het isoleren van de vloer, wanden en plafond. Voor de isolatie van vloer, wanden en plafond is het aan te raden om met verschillende materialen te werken.

Om te beginnen is het verstandig om alle stalen oppervlaktes, waarachter de buitenlucht zit, met een dunne laag (10 of 19mm) zelfklevende flexibele isolatie te beplakken. Vooral voor de wanden en het plafond is dit aan te raden. Hiermee verminder je de kans dat er condens aan de binnenkant van het staal ontstaat. Voordat je dit doet is het ook verstandig om op de grotere oppervlaktes een aantal ontdreuningsplaatjes te plakken. Dit zorgt voor minder lawaai als het regent of tijdens het rijden.

De vloer is vlak en kan het beste met een 20mm PIR plaat worden belegd. Niet zo goed voor het milieu, maar wel erg voordelig en een zeer hoge isolatiewaarde. Hier komt dan nog een vloerplaat overheen, waar je op loopt.

De wanden zijn een stuk complexer omdat dit allemaal vakken zijn met rondingen. Hier zul je dus een flexibel materiaal voor moeten gebruiken. Wij zijn heel enthousiast over 100% schapenwol als isolatiemateriaal. Een natuurlijk product en daarmee een gezonde keus. Je wordt hier niet ziek van, wat wel kan gebeuren met glasvezel en steenwol. Schapenwol is op rol te bestellen. Voor de wanden raden we aan om 60mm dikte toe te passen, wat je met spuitlijm bevestigd.

Omdat schapenwol vocht op kan nemen (wat goed is) is het wel heel erg belangrijk om de wanden te laten ventileren, dat wil zeggen niet alles dichtmaken. Je kunt hiervoor ventilatiegaatjes boren in de wandpanelen. Het vocht dat er ingaat kan er dan ook weer uit.

Voor het plafond raden we ook aan om PIR platen (dikte 40mm) te gebruiken. Deze kun je een beetje buigen en plak je dan zo tussen de spanten.

De Vantast biedt hiervoor een overzichtelijke handleiding met bestellijst aan dat wordt meegeleverd met het pakket.

devantast_isoleren

Voor alle materialen om een camper goed te isoleren ben je ca. €750,- kwijt.

Wanneer alles geïsoleerd is wil je het zo fraai mogelijk afwerken. Als er al mooie wandpanelen in de bus zitten, kun je deze terugplaatsen, nadat je ze bijvoorbeeld een kleurtje hebt gegven.

Voor het mooiste resultaat raden wij aan om het wandpakket te bestellen. Dit is hetzelfde materiaal als het hout van de meubels, dus dat geeft een mooie uniforme uitstraling. Vervolgens kun je de panelen rollen met een transparante matte vernis of een kleurtje geven. Met meegeleverde pluggen kun je de panelen weer in de bestaande gaten van het chassis bevestigen. Wil je de wanden zelf afwerken, informeer dan even daar de handleiding om zeker te weten dat de meubels hier straks mooi op aansluiten.

Voor de vloer is een multiplex plaat van 12mm geschikt. Dit kan ook Okoumé zijn, of berken, of betonplex in kleur naar keuze. Onder de vloerplaat moet een geraamte van latten alle meubels ondersteunen. Hier liggen de isolatieplaten tussen. De Vantast levert bij alle pakketten een tekening met de positionering van de balken en hoe de meubels hierop bevestigd moeten worden. Zie je dit niet zitten, bestel dan het vloerpakket. Doe je dit wel zelf, let dan op dat het vloerpakket in totaal ca. 32m (20mm isolatie + 12mm vloerplaat) dik moet worden. 

Voor het plafond raden we je aan om een mooie stof uit te zoeken en deze tegen de houten latten (die je op de balken bevestigd) te nieten. Dit zorgt voor een warme uitstraling en een goede akoestiek in de camper. Vervolgens zou je er voor kunnen kiezen om hier nog latjes tegenaan te schroeven, waar je de verlichting in wegwerkt.

De Vantast biedt hiervoor een overzichtelijke handleiding aan dat wordt meegeleverd met het pakket.

6. Montage meubels

Zodra het bouwpakket binnen is, kun je de meubels in elkaar zetten. Je ontvangt per meubelstuk een pakket met de houten onderdelen (computergestuurd geproduceerd en allemaal voorzien van een eigen code), bevestigingsmateriaal (zoals schroeven, bouten, etc.), aanvullende onderdelen zoals ladegeleiders en sluitingen en uiteraard een heldere uitleg.

Je werkt stap voor stap de punten af zoals in de bijgeleverde handleiding staat beschreven. Mocht je ergens vastlopen, dan kun je bij de Vantast terecht voor een hulplijn.

Zorg voor de montage voor de volgende benodigdheden: een ruim werkvlak (bijv. grote tafel), accu boor-schroefmachine, schuurpapier, houtlijm, lijmklemmen, tape, lak naar keuze met kwasten en rollers en tijd.

Klanten zijn al gauw tussen de 100 tot 150 uren bezig met het bouwen en lakken van alle meubels. De overige stappen kosten ook ongeveer zoveel tijd. Neem hier dus voldoende tijd voor.

" Ongelofelijk hoe goed alles past en de zeer gedetailleerde beschrijving, die is zo accuraat! En het bouwen is zo leuk om te doen. "

7. Afwerking meubels

Zodra de meubels in elkaar zitten moeten ze worden geschuurd en gelakt. Het is aan te raden om het oppervlak van de meubels met fijn schuurpapier glad te schuren. Voor een mooi resultaat adviseren wij om de zichtbare delen 3 keer te lakken en na iedere lakbeurt licht te schuren. Voor de delen die niet in het zicht komen is één laag voldoende. Dat kan gewoon allemaal vanuit je eigen huis of schuur.

Om de echte houtkleur van het okoumé zo veel te behouden raden wij aan om een matte lak of vernis te gebruiken. Dit beschermt het hout wel, maar geeft een onbehandelde look. De meubels op de foto’s van de website zijn allemaal behandeld met ‘Rambo Pantservernis Acryl Transparant Mat Kleurloos 0000’. Een goed alternatief is Skylt 2K.

8. Inbouwen meubels

Wanneer de meubels in elkaar zitten en afgelakt zijn en de bus geïsoleerd en afgewerkt is, komt het moment van de waarheid. De meubels kunnen worden ingebouwd.

Doordat de bevestigingsgaten van de meubels exact uitlijnen met de bestaande gaten in het casco van de bus, is boren niet nodig. Met behulp van meegeleverde bouten en speciale moeren kunnen de meubels eenvoudig worden bevestigd in de bestaande gaten. En indien nodig kunnen de meubels ook weer eenvoudig losgemaakt worden.

Stel de camper is motorisch ‘total loss’, dan kun je de meubels er eenvoudig uithalen en hergebruiken. En voor een verhuizing is dit natuurlijk ook erg handig.

Vagebond Inbouwen meubels

9. Aansluiting apparatuur

Het aansluiten van alle apparatuur is nog een hele klus waar veel mensen tegen opzien. Je hebt te maken met alle inbouwapparatuur zoals de wasbak en de kookplaat, maar ook alle elektrische onderdelen, zoals de koelkast, waterpomp, stopcontacten, USB opladers, verlichting, etc. Deze hebben allemaal een eigen aansluiting op de meterkast en de kabels en zekeringen variëren per apparaat. De Vantast zorgt voor een helder overzicht, waarmee je dit zelf kunt aansluiten, of kunt uitbesteden aan een specialist.

Voor de meterkast – waar alles samenkomt – hebben we een efficiënt schema ontworpen. Hier zit de accu in met alle aansluitingen, de oplader met omvormer, de zekeringen en een eventuele regelaar voor de zonnepanelen. Onze uitgangspunten hierbij waren dat een meterkast betrouwbaar, zelfvoorzienend en betaalbaar moet zijn. Wij hebben goede ervaringen met de producten van Victron. Misschien niet de goedkoopste, maar wel een van de betrouwbaarste Nederlandse fabrikanten. En dat is erg waardevol als je op reis bent. Wij leveren een helder schema met daarin een overzicht van alle apparaten en verbindingen.

Mocht je deze klus zelf niet zien zitten, dan kunnen we je doorverwijzen naar een specialist. Ook werken wij samen met een elektricien, die de elektrabox kant en klaar (en naar specifieke wens) kan inbouwen. Wel zo gemakkelijk. Informeer voor meer informatie.

10. Stoffering & aankleding

Bekleding en gordijnen maken de bus helemaal af. Een goed matras is veel waard, maar als je leeft op 6 vierkante meter moet je compromissen sluiten. Welke kussens zijn zowel geschikt om goed op te zitten als op te slapen? Wij zijn heel tevreden over traagschuim: Pantera SG 52 hardheid 130 soft. Voor een interieur als de Vagebond heb je schuim nodig voor 4 lange kussens en dat kost ongeveer €350,-

Qua stoffering raden wij aan om een degelijke meubelstof uit te zoeken met een textuur, zoals corduroy. Daardoor blijven de kussens langer mooi en vallen oneffenheden zoals kreukels minder op.

Voor de kussens geven wij de exacte maten van de matrassen door die je dan zelf kunt bestellen. Ook geven we uitleg en tips over hoe de hoezen gemaakt kunnen worden. Als je het niet ziet zitten om de hoezen zelf te naaien, dan kan dat voor ca. €500,- ook professioneel worden gedaan. Hier zit de prijs van de stof bij in, maar de matrassen nog niet. Je hebt ongeveer 9 strekkende meter stof nodig, dus als je het zelf gaat naaien ben je minimaal ca. €250,- kwijt.

Voor de gordijnen worden papieren patronen bij het pakket geleverd, waardoor je deze eenvoudig zelf kunt naaien of kunt uitbesteden. Afhankelijk van het aantal ramen kun je hier nog ongeveer twee keer 7 strekkende meter stof en ca. 50 magneetjes voor rekenen, waarmee je minimaal ca. € 250,- kwijt bent.

De Vantast biedt hiervoor een overzichtelijke handleiding met patronen aan dat wordt meegeleverd met het pakket.

gordijnpatronen

Zie je het niet zitten om de kussens en gordijnen zelf te naaien, dan kun je dit ook uitbesteden aan een specialist. Voor de kussens en grote cabinegordijnen verwijzen we je graag door naar Len van Kampeerkussen.nl en voor de gordijntjes met magneten naar Laurie van Busgordijn.nl.

+ Toelatingskeuring kampeerauto

Nadat je de basisvoorzieningen hebt ingebouwd, kun je de bestelwagen laten omkeuren tot kampeerauto. Na of tijdens het inbouwen maak je een afspraak bij de RDW en stuur je foto’s naar de belastingdienst, waarna je nog ca. €60,- tot €70,- per maand wegenbelasting moet betalen voor een Sprinter/ Crafter L2H2 met Vagebond pakket. Houd er wel rekening mee dat je in deze stap ook nog de eventuele BPM moet betalen.

Voor de RDW moet de camper voldoen aan de volgende 4 punten:

  1. In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen. Gebruikt u zitplaats niet tijdens het rijden? Geef dit duidelijk aan op de zitplaats zelf, bijvoorbeeld met een sticker.
  2. Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
  3. Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn. Deze moet vast zitten.
  4. Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.

Voor de belastingdienst moet de camper voldoen aan de volgende 6 punten:

  1. Minimaal 2 vaste zitplaatsen
    Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn. Maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden.
  2. Een vaste tafel
    De tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen.
  3. Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
    Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
    • bij 1 tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
    • bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minstens 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed
  4. Minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
  5. Een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
    Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
  6. een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte
    Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.

TIP: Omdat de camper tijdens de RDW keuring wordt gewogen, is het aan te raden om de accu, koelkast en evt. de plafondkasten na de keuring in te bouwen. Dit scheelt gewicht en zorgt dus voor een lagere wegenbelasting.

Heb je je bus geschorst? Dan kun je hem voor 1 dag aanmelden, zodat je naar het dichtstbijzijnde RDW testpunt kunt rijden.