Veelgestelde vragen - FAQ

overzicht van de veelgestede vragen die wij geregeld ontvangen

Klik voor de antwoorden op de vragen hieronder:

Tussen 2 en 10 weken.

We produceren in rondes van ca. 8 weken. Informeer naar de eerstvolgende ronde en levering. Na bestelling ontvangen klanten direct de handleidingen, waarmee alvast met de voorbereidingen kunnen worden gestart.

Nee. In principe niet.

Wel kunnen we in een aantal gevallen een meubel laten vervallen of wisselen tussen de pakketten. Informeer naar de mogelijkheden.

De meeste mensen kunnen prima uit de voeten met onze zelfbouwpakketten. En met wat motivatie en geduld kom je sowieso een heel eind. Je volgt stap voor stap de handleidingen en de complexere stappen, zoals ramen, dieselkachel en elektra besteed je gewoon uit aan een specialist. Zo kun je zelf ca. 95% van het bouwproces doorlopen.

Het grootste deel van het bouwproces kun je prima alleen. Bij het inbouwen van de meubels in de bus heb je wel een paar extra handen nodig.

Nee.

De meubels zijn exact op het chassis van de specifieke bustypes ontworpen en ook de bevestigignsgaten lijnen allemaal uit met de gaten in de bus. Als je de meubels in een ander bustype plaatst zal dit niet mooi aansluiten en krijg je problemen met de bevestiging.

We hebben nu 3 bouwpakketten voor 2 bustype groepen:

Mercedes groep – Vagebond 1:

  • Mercedes Sprinter L2H2 (2006 – heden)
  • Volkswagen Crafter L2H2 (2006 – 2017)

Fiat groep – Vagebond 2 & Flierefluiter 1

  • Fiat Ducato L3H2 (2006 – heden)
  • Peugeot Boxer L3H2 (2006 – heden)
  • Citroen Jumper L3H2 (2006 – heden)
  • Opel Movano (2021 – heden)

Als je twijfelt of jouw bus geschikt is voor één van onze pakketten, neem dan even contact met ons op.

Ja en Nee.

De meeste meubels zullen passen. Alleen het bed-bank-tafel meubel zal in conflict komen met de wielkasten. Je zult hierbij zelf een aantal aanpassingen moeten doen in de bankmeubels. We kunnen het meubelpakket eventueel ook exclusief bed-bank-tafel meubel leveren, zodat je zelf achterin nog een bed met zitjes kunt voorzien. Uiteraard zul je hierbij dan ook zelf de wanden en de vloer moeten voorzien, aangezien het vloer- en wandpakket niet zal passen.

Nee.

We ontwerpen niet in opdracht van klanten, maar voor een doelgroep. Hiermee houden we de kosten laag. Dat neemt niet weg dat we ieder pakket wel afstemmen op de wensen en keuzes van de klant. We blijven  nieuwe pakketten ontwikkelen, dus heb je een idee voor een nieuwe indeling of bustype? Laat het ons dan weten.

Ja. In principe wel, maar met name bij de Fiat Ducato is dit nog wel een complexe klus. Het chassis van de bus heeft veel krommingen, verspringingen en sparingen, waardoor het netjes afwerken van de wanden een secuur klusje is. Met het aanvullende wand- en vloerpakket ben je er zeker van dat alles mooi aansluit

Ja.

We kunnen het wand- en vloerpakket leveren zonder vloerplaat, maar eventueel met onderconstructie. Je zult hierbij wel zelf de gaten t.b.v. de bevestigingsbouten moeten voorzien.

Ja.

Je bent vrij om rondom wel of geen ruiten te (laten) plaatsen. Wij stemmen het wandpakket af op de postitie van de ruiten in de bus.

De vrije hoogte die overblijft na vloer- en plafondafwerking is op het hoogste punt bij de Fiat Ducato H2 ca. 188 cm en bij de Mercedes Sprinter H2 ca. 189 cm.

Door een dakluik bij het keukenblok te voorzien, creëer je daar extra hoogte op de plek waar je veel staat.

Beide pakketten lijken erg op elkaar, maar doordat de vorm van beide bussen compleet verschillen zitten er ook een aantal belangrijke verschillen in de beide pakketten. Het belangrijkste verschil tussen beide bussen is dat de binnenruimte van de Ducato iets breder en iets langer is. De Sprinter is ietsje hoger.

  • Het keukenblok van de Vagebond 2 is ca. 20cm breder, waardoor hier een extra hoge lade in zit verwerkt. Hier kunnen flessen en kruiden in worden opgeborgen. Deze lade zit niet in de Vgabeond 1.
  • Het toiletblok zit in de Vagbeond 2 verder naar achteren geposioneerd, waardoor er meer vrije ruimte is tussen het toiletblok en de cabinekast. Dit maakt dat de opening bij de schuifdeur ook ca. 20c, breder is. Omdat het toiletblok heirdoor voor de zijkolom uitkomt, heb je bij de Vagebond 2 geen uitschuiftafeltje naar buiten toe, zoals bij de Vagebon 1 wel het geval is.
  • Omdat de de binnenruimte van de Ducato iets langer is, zijn de plafondkasten van de Vagbebond 2 ook wat langer, waardoor hier meer ruimte is voor opslag.

In onze optiek is de Sprinter te smal om overdwars te slapen.

De Fiat Ducato heeft een vrije breedte van ca. 1.92 m (tussen de nissen). De Mercedes Sprinter heeft een vrije breedte van ca. 1.83 m (tussen de nissen), wat voor de meeste Nederlanders te kort is voor een bed. Daarom hebben we er voor gekozen om dit pakket alleen voor de brede Fiat Ducato te ontwikkelen.

We hebben ons best gedaan om het bouwproces zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk te maken, maar dat neemt niet weg dat het nog een flinke klus is. Met name het schuren en lakken van de meubels neemt veel tijd in beslag. Klanten zijn over het algemeen na levering tussen de anderhalf en drie maanden aan het bouwen. Het bouwen en afwerken van de meubels kost al gauw tussen de 100 en 150 uren. Neem dus de tijd.

Dit is uiteraard sterk afhankelijk van je persoonlijke wensen en wat je allemaal uitbesteed, maar je bent al gauw ca. €15.000,- kwijt aan het hele bouwproces. Dit is exclusief de aankoop van een bus. Kijk voor een overzicht van alle stappen met de te verwachten kosten op de pagina ‘hoe het werkt‘.

Naast de handleidingen om alle meubels en het wand- en vloerpakket te assembeleren en in de bus te bevestigen, leveren we ook handleidingen met informatie en bestellijsten voor de plaatsing van de ramen, dakramen en zonnepanelen, het trekken van de elektrakabels en elektra aansluitingen, het isoleren van de vloer, wanden en het dak, stoffering en afwerking van de kussens en gordijntjes. Kortom: je weet precies welke stappen je allemaal moet doorlopen.

Ja.

Wij wonen in Haarzuilens, waar onze eigen camper (eerste Vagebond in Mercedes Sprinter L2H2) staat. Geïnteresseerden zijn welkom om een keer langs te komen. Hiervoor kun je een afspraak maken. We hebben (nog) geen Flierefluiter 1 staan, maar er zijn veel overeenkomsten met de Vagebond 1 en de verschillen zijn eenvoudig uit te leggen. Ook kunnen we op verzoek (en uiteraard na afstemming met de zelfbouwers) je doorverwijzen naar een zelfbouwer die bij je in de buurt woont.

 
 

 

 

Nee.

Op dit moment zijn alle pakketten ontworpen om met 2 tot 3 personen te reizigen. Deze zitten tijdens het rijden allemaal voorin. Dus twee personen middels twee voorstoelen of drie personen middels een voorstoel en een bijrijdersbankje. Met drie personen heb je i.v.m. het bijrijdersbankje geen vrije doorgang naar achteren.

Heb je een andere vraag? Laat het ons weten.